High Performance Training in Canada
Of ik nog steeds vliegtraining moet krijgen? Ja.
Maar je hebt alle brevetten toch en jullie weten toch al dat jullie naar Zuid-Soedan gaan? Ja.
Moet je daarvoor helemaal naar Canada? Ja. Hoe dat zit, leg ik hieronder uit.
Ik heb inderdaad alle brevetten, maar daarmee mag ik niet zomaar vliegen met de C208 Caravan (het soort vliegtuig in Zuid-Soedan). Die is een stuk groter, zwaarder en complexer en hij vliegt sneller. De High Performance training is bedoeld als opstapje van de kleine vierpersoonstoestellen naar de Caravan, want anders is het gat wel erg groot. Net zoiets als opeens vrachtwagen rijden, terwijl je daarvoor alleen maar in een 45 km-autootje hebt gereden.
De Cessna 210 in Canada
Een ideaal toestel daarvoor is de Cessna 210, een toestel voor zes personen met een sterke motor en meer knoppen om te bedienen. Je kan er dus meer mee, maar het vliegen ermee is een stuk complexer. Dus het is belangrijk om de werkdruk in de cockpit goed te managen, anders loop je achter de feiten aan.
In Nederland is dit toestel wel beschikbaar, maar deze moet ingehuurd worden. Verder is het aantal leerlingen op de vliegschool aan het groeien, dus de trainingscapaciteit in Nederland is niet onbeperkt. Nu is er in Canada nog een vliegschool die piloten opleidt voor MAF, de Prairie Aviation Training Center (PATC). Zij hebben een Cessna 210 én instructeurs beschikbaar, maar ze hebben ook bergen in de omgeving. Daarnaast is vliegen in Canada een stuk goedkoper dan in Nederland. Een win-winsituatie dus!
De training
Daarom zijn we eind september afgereisd naar Three Hills, vlakbij Calgary. Onder leiding van instructeur Rick heb ik een heleboel geleerd en heb ik mijn vliegvaardigheden mogen verbeteren. Zo heb ik geleerd hoe je een strip beoordeelt vanuit de lucht. In Nederland is er altijd iemand aanwezig op een luchthaven die je dat vertelt op de radio, maar in Canada is dat bijna nooit zo (op ongecontroleerde velden). Dus je moet zelf bepalen in welke richting je gaat landen, en of het veilig is om te landen. Bij één afgelegen strip moesten we voor het landen de geiten wegjagen. Voordat we opstegen, hebben we ze nog een keer van de baan afgejaagd….
Daarnaast heb ik geleerd om de landingsprocedure te verfijnen. Als beginnend piloot houd je het simpel: de landing en het opstijgen doe je altijd met een gegeven snelheid. Maar als je niet zo zwaar geladen bent, hoef je niet zo snel te vliegen. Dus heb ik geleerd hoe je die landingssnelheid kan berekenen voor het huidige gewicht van het vliegtuig.
Met de Rocky Mountains in de omgeving is het een mooie gelegenheid om daar verder te oefenen in het bergvliegen. Belangrijk is om te beseffen dat je niet ver vooruit kan kijken. Het weer in de bergen kan snel veranderen, dus je moet altijd de mogelijkheid hebben om uit je situatie te komen. Kun je nog omdraaien in de vallei waar je nu in zit? Is het wel veilig om de volgende vallei in te vliegen? Hoe weet je zeker dat je de juiste vallei invliegt? Weet je wel zeker dat je recht vliegt? In de bergen is alles scheef, ook al lijkt het recht. Genoeg redenen om heel alert te zijn bij het bergvliegen. Als de vallei smaller wordt, moet je langzamer gaan vliegen, zodat je minder ruimte nodig hebt om te kunnen omdraaien. Voordat je de volgende vallei invliegt, moet je eerst zeker weten dat het de juiste vallei is en dat je er veilig in kan vliegen. Als je een
bergrug moet oversteken, moet je schuin komen aanvliegen. Als je toch ziet dat die vallei is ‘afgesloten’, kan je alsnog terugdraaien. Zomaar een aantal dingen die langskwamen tijdens de training.
Nog meer training
Er waren nog een aantal dagen over, omdat we al de tijd hier gezegend zijn met mooi weer. Nu hebben ze bij PATC ook een staartwielvliegtuig staan. Dat is een vliegtuig waarbij het middelste wiel niet onder de neus zit, maar onder de staart. Dat zorgt ervoor dat het opstijgen en landen wat moeilijker is. Het is een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat je tijdens het opstijgen en landen achterstevoren kan komen te staan als je niet tijdig bijstuurt. Net als achteruit rijden met de auto, dan moet je ook tijdig bijsturen om recht te blijven rijden. Daardoor moet je het vliegtuig goed onder controle hebben bij de landing, dus het geeft een flinke impuls aan je vaardigheden. Een waardevolle training dus!
