CPL

In december 2024 bereikte Joost een belangrijke mijlpaal in zijn opleiding tot MAF-piloot: het behalen van zijn Commercieel Piloten Brevet (CPL). Deze fase is essentieel voor elke toekomstige MAF-piloot, want zonder het CPL kun je niet vliegen voor een baas of geen commerciële vluchten uitvoeren, en dat is precies wat je als MAF-piloot regelmatig doet: vliegen voor een werkgever en hulp bieden op afgelegen plekken over de hele wereld. En als het een organisatie betreft die de financiële middelen heeft – zoals de VN – is het wel zo fijn als MAF daarvoor een rekening kan sturen, zodat de mensen die geen vlucht kunnen betalen toch geholpen kunnen worden.

Hoewel de CPL een mijlpaal is, was de weg ernaartoe allesbehalve eenvoudig. December was niet bepaald een maand met vlekkeloos vliegweer. Het weer was vaak marginaal, wat betekende dat de weersomstandigheden niet altijd ideaal waren voor de voorbereide vluchten. In plaats van vaste routes en tijden, was het vaak een kwestie van last-minute improviseren en snel een nieuwe route uitwerken – iets dat in het veld bij MAF heel normaal is. Vluchten in afgelegen gebieden kunnen immers plotseling worden beïnvloed door slechte weersomstandigheden of onvoorziene situaties. Dat betekent dat je altijd flexibel moet blijven, snel moet kunnen schakelen en voorbereid moet zijn op onverwachte wijzigingen. Hoewel het soms veel energie kostte om dit soort aanpassingen te maken, was het een waardevolle ervaring om te begrijpen hoe dit zich vertaalt naar het dagelijkse werk als MAF-piloot.

Een ander onderdeel van de CPL-opleiding is het herstellen van een onveilige vluchtpositie (Upset Prevention and Recovery Training). Als je ooit in een situatie komt waarin het vliegtuig in een onverwachte positie terechtkomt – bijvoorbeeld bijna ondersteboven of in een scherpe duik – moet je weten hoe je de controle terugkrijgt. Dit gebeurt zelden, maar als het gebeurt, moet je kunnen handelen als piloot. Het is daarom cruciaal dat je leert hoe je deze situaties herstelt. De oefeningen werden uitgevoerd met een speciaal trainingsvliegtuig, dat geschikt is voor dit soort

manoeuvres. Hierin leren piloten niet alleen de vaardigheden om uit een kritieke situatie te komen, maar ook de mentale rust die nodig is om adequaat te reageren. De juiste training in deze situaties kan het verschil maken tussen een veilige vlucht en een slechte afloop. We zijn dankbaar dat het weer uiteindelijk meewerkte, zodat Joost dit onderdeel op tijd af kon ronden. In veel gevallen is de weersomstandigheden echter een factor die je niet kunt voorspellen, wat het leren omgaan met veranderende omstandigheden nog belangrijker maakt.

Wat houdt de CPL-opleiding in?

De CPL-opleiding is meer dan alleen leren vliegen op hoger niveau. Het draait om het ontwikkelen van vaardigheden die essentieel zijn om commerciële vluchten veilig uit te voeren. Het gaat om nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en het nemen van goede beslissingen, zelfs als de situatie lastig is.

De CPL vereist een bepaald aantal vlieguren, waarin je leert hoe je verschillende soorten vluchten uitvoert, van navigatievluchten tot complexere scenario’s zoals vluchten met slecht weer. In Joost’s geval waren het de dagen met marginaal weer waarin je kan oefenen met flexibel blijven en snel je plannen aanpassen.

Je leert ook wat je moet doen als er iets misgaat, zoals motorstoringen of andere storingen of problemen. Dit is cruciaal voor elke piloot, en je oefent deze situaties veel, zodat je snel weet wat je moet doen als het nodig is.